Zit u (te) veel op uw telefoon? 4COM helpt!

Lees hier onze 8 tips om dat wat gemakkelijker te maken!

Verminder uw schermtijd

Soms is het lastig om uw telefoon weg te leggen, we worden al snel afgeleid door meldingen of het willen scrollen op Sociale Media. Dat het constant staren naar een scherm nadelige gevolgen heeft, is een feit. Toch is het voor vele best lastig om de schermtijd wat naar beneden te halen. Daarom geeft 4COM u in deze blog 8 tips om dit wat makkelijker voor te maken! Verminder uw schermtijd met deze 8 tips:

Onze tips

1. Zet uw geluid uit of op trillen. De eerste tip is om natuurlijk uw geluid uit te zetten. Zodra u minder berichten hoort binnenkomen, zult u ook minder snel uw telefoon pakken om meteen even te antwoorden. Ook kunt u bijvoorbeeld uw toestel even op vliegtuigstand zetten om even helemaal niet gestoord te worden.

2. Leg uw telefoon weg als u deze niet nodig hebt, of zet hem uit. Op deze manier komt u minder in de verleiding om te gaan scrollen.

3. Zet meldingen uit. Zodra er een melding op ons scherm staat worden we al snel getriggerd. Zet bijvoorbeeld meldingen van het nieuws of Facebook uit, dan kunt u de app eens rustig bekijken wanneer u hier tijd voor heeft en wordt u minder snel getriggerd om uw telefoon weer te openen.

4. Verwijder apps. Bekijk eens al uw apps en denk na of uw al deze apps ook echt nodig heeft. Gebruikt u ze ook echt? Zijn ze handig? Merkt u dat u het lastig vindt om uw telefoon weg te leggen wanneer u die app gebuikt? Maak dan de keuze om alleen de hoognodige en favoriete apps te behouden.

5. Check wekelijks uw schermtijd. Dit kan misschien confronterend zijn, maar u wordt zich wel bewust van hoe veel u uw telefoon eigenlijk gebruikt, probeer op deze manier elke week wat minder schermtijd te halen. Benieuwd hoe u dit doet? Lees dan hier onze blog ‘Zo controleert u uw schermtijd’

6. Laat uw telefoon eens wat vaker thuis en neem uw toestel niet mee naar bed. Meestal hebben we onze telefoon altijd op zak omdat het een gewoonte van veiligheid is, vraag uzelf af of u uw telefoon ook echt nodig hebt op dat moment. En laat hem zodra het kan, gewoon even thuis. Probeer ook uw telefoon niet mee naar bed te nemen, het is namelijk erg verleidelijk om even voor het slapen nog wat apps te checken, maar al snel vergeet u de tijd en vindt u uzelf een uur later nog steeds scrollend op uw telefoon. Door met uzelf af te spreken om uw telefoon niet mee naar bed te nemen, kunt u al veel schermtijd besparen.

7. Gebruik de hulp van een app. Bijvoorbeeld de ‘Forest’ app. Deze app helpt u om bewust uw telefoon weg te leggen. In de app kunt u virtuele bomen planen door voor een zelfgekozen tijd uw telefoon weg te leggen en geen andere apps te openen. Zodra dit gelukt is, plant de app een levende boom. Lukt het niet? Dan gaat er een virtuele boom dood. Voor uw levende bomen krijgt u munten die u dan weer kunt gebruiken om een boom in de echte wereld te laten planten.

8. Schermtijd instellen per app. Merkt u dat u maar niet kan stoppen met scrollen bij een bepaalde app. Stel dan een schermtijd in. Zo kunt u aangeven hoeveel minuten of uren per dag u aan een bepaalde categorie wilt besteden. U kunt dan aangeven meer gebruik te willen maken van apps met betrekking tot productiviteit en minder schermtijd kwijt wil zijn aan sociale media.

Ervaar meer rust, metaal maar ook fysiek.

Onderzoek wat voor u het beste werkt. Probeer verschillende tips en kijk wat voor u het beste werkt. Niet alleen voor uw ogen, maar ook voor uw mentale gezondheid zult u al snel meer rust ervaren wanneer u minder wordt afgeleid door uw toestel. Wij hopen u met deze tips een eerste stap in de goede richting te geven om uw schermtijd wat te verminderen.