4COM zoekt marktverbreding bij binnenvaart gerelateerde bedrijven
Door: Binnenvaart Media – 4 juli 2019
Wat is er, sinds 2005, het oprichtingsjaar van 4COM, ontzettend veel veranderd in de wereld van telecom. Dat constateert Paul van Utrecht, hij vormt samen met zijn broer Marco de directie van dit in telecom gespecialiseerde bedrijf. “Destijds was de binnenvaartsector nog een achtergebleven eiland, maar er is daarna een enorme inhaalslag geleverd.”
Je zal het hem zelf niet snel horen zeggen, maar het is geen geheim dat 4COM een enorme bijdrage heeft geleverd om de binnenvaart weer helemaal bij de tijd te brengen. Als relatief klein, op de binnenvaart gespecialiseerd, bedrijf in een wereld van telecomreuzen wees en wijst 4COM de weg in de binnenvaart. Dat is zo goed gelukt dat de binnenvaart nu zelfs voorloopt op de schil eromheen. “Niet alle bevrachters, scheepswerven en toeleveranciers hebben de ontwikkeling bij kunnen houden”, constateert Paul van Utrecht.
Convergentie
“Convergentie is nu typisch zo’n woord dat in de telecomwereld volkomen is ingeburgerd, maar velen niets zegt. Het betekent naar elkaar toegroeien. In onze branche is dat actueel voor wat betreft vaste en mobiele telefonie, maar voor ook dataverkeer dat naar elkaar toegroeit. Waar je vroeger als ondernemer flink moest investeren in een telefooncentrale, is het nu veel meer betaling per maand per gebruiker en heeft de cloud de functie van de telefooncentrale overgenomen. Ja, dat betekent voor ons minder marge, maar wij denken vanuit de binnenvaart, komen uit de binnenvaart, dus willen we het beste voor de binnenvaart.”
Helpdesk
Een logische gedachte, vanuit de ondernemer, is om rechtstreeks zaken te doen met de grote providers. Maar daar kleven de nodige nadelen aan. “Eén van onze kernwaarden is transparantie en de telefoonmarkt is niet transparant. Upgraden bijvoorbeeld is niet zo moeilijk, maar afschalen is heel wat lastiger. Wij zoeken de beste providers bij de wensen van de klant, kunnen door onze reputatie de beste voorwaarden samenstellen en vervolgens service bieden. We zijn geen callcenter waarin je verloren raakt, we hebben een eigen helpdesk dat direct reageert. We zitten korter op de klant. Daaraan verlenen we ons bestaansrecht.”
Balans
“We staan tussen de provider en onze klanten in. Bovendien willen rederijen en schippers vaak niet afhankelijk zijn van één provider; wij kunnen erin voorzien dat we met verschillende producten balans brengen tussen meerdere providers. Dat doen we voor de binnenvaart en steeds meer voor binnenvaart gerelateerde bedrijven. Het zou mooi zijn als we die hele markt op hetzelfde niveau kunnen brengen en zo een optimale vorm van communicatie kunnen bewerkstelligen.”